top of page

 

 

"עלבונות, חרמות, הדחה משפילה מקבוצות ושימוש במידע אישי לרעתך. כל אלה הם מנת חלקם של רוב הילדים עם כניסתם לעולם הרשתות החברתיות.   

וההורים? מעורבות ההורים מסתיימת לרוב עם העברת המכשיר העדכני והמשוכלל לידי הילדים, לאחר הצהרה פורמלית ולא מחייבת בסגנון: 'תשמור על עצמך ילד' או 'אל תעשה משהו שאני לא הייתי עושה'..."

הורשת

בתפיסה שלנו בהורשת עצם הקבלה של השימוש במסכים כחלק אינטגרלי מחיי ההורות שלנו בעידן הטכנולוגי,  מאפשרת לנו לעבור לשלב מתקדם יותר של הורות וחינוך. רק מתוך היכרות ומודעות לתהליכים שכולנו עברנו בשנים האחרונות, נוכל ללמוד איך לנסות לתכנן שימוש מווסת ונכון במסכים, במינון ובתכנים שמתאימים לנו ולילדינו. שימוש כזה יאפשר לנו, בסופו של דבר, לעבור תהליך משפחתי בו נוכל ליהנות מהיתרונות הרבים שיש למסכים, ולהישאר בטוחים מסכנות ומצריכה מופרזת.

 

5 צעדים פשוטים לשיפור יכולת השליטה במסכים:

1. בחנו את עצמכם: קחו זמן לחשוב ולהגביר את המודעות לצריכת המסכים שלכם: זמן ותוכן שימוש.

2. שימו לב מתי לאורך היום אתם צמודים למסכים ואז בחרו שני מצבים שבהם תתרחקו ממסכים באופן קבוע.

3. החליטו על גבולות ברורים לשימוש ונסו לאכוף אותם לאורך היום.

4. לפחות פעם בחודש מומלץ להתנסות ב”צום דיגיטלי”.

5. הרחיבו את תחומי העיסוק והתחביבים שלכם כמשפחה כך שיכללו פעילויות פנאי מחוץ למסך.

מעורבות וסמכות הורית ברשת

 

"המרחבים הווירטואליים הקבוצתיים קוראים תיגר על החשיבה והמונחים המוכרים לנו בהקשר של התנהלות אנושית בקבוצות. הם שואבים אותנו לזירות חברתיות סוערות ולא מוגנות, זירות שפעמים רבות מותירות ילדים, הורים וצוותים חינוכיים חשופים ופגיעים לכל מי שרק מבקש לפגוע"

פגיעה ברשת מתרחשת ברמות שונות והיא מהווה היום חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של ילדים ובני נוער במרחב הווירטואלי.

ילדים יכולים להיפגע לא רק מדברי נאצה, קללות, השפלות או קבוצות שנאה שנפתחות נגדם, אלא גם מפעולות פשוטות כמו הדחה שלהם מקבוצות של חברים, או אפילו צירוף חוזר שלהם לקבוצה בניגוד לרצונם.

 

בטח ובטח פגיעה היא גם כשנעשה שימוש בחומרים פרטיים, תמונות או מחשבות ששיתפו עם חברים קרובים והופצו ברשת. מכלול הדברים שתוארו פה עכשיו הינם מנת חלקם היומיומית של ילדים ובני נוער בעידן הרשתות החברתיות. אחד הנתונים המדאיגים אליו נחשפנו בשנים האחרונות הוא אחוז הדיווח/שיתוף הנמוך של ילדים כשהם חווים פגיעה ברשת. 

אחת המטרות שסימנו לעצמנו בהורשת היא הקניה של כלים לחברות טובה, ערכים וסיוע לחברים במצוקה בזמן פגיעה, ולא פחות חשוב פניה לעזרה. המטרה השניה שלנו והיא לא פחות חשובה נוגעת דווקא בנו ההורים והיכולת שלנו ללמוד ולתרגל תגובות מותאמות וסיוע לילד בזמן פגיעה. הרי לא פעם אנו מגיבים מתוך מקום של צורך לגונן, חרדה וכאב שנגרם לנו כשהילדים שלנו נפגעים, אנו נוטים להגיב בצורה המחמירה את מצבו של הילד, ובכך גם פוגעים בסיכוי שיפנה אלינו שוב בפעם הבאה.

הורשת
התמודדות עם בריונות ושיימינג
סדנאות לתלמידים: 
צרכים מיוחדים ברשת

אין ספק שמושג הפרטיות במאה ה-21 עבר תהפוכות ושינויים רבים. החיים של כולנו השתנו בעקבות המהפכה הדיגיטלית ואם נאמר את האמת כולנו חשופים יותר, נחשפים יותר וקנאים קצת פחות מבעבר לפרטיות שלנו, לפחות הפרטיות שאנו זוכרים במובן "הקלאסי" של המילה. אבל עצם העובדה שתפיסת הפרטיות שלנו השתנתה בעקבות כניסת הרשתות החברתיות והעידן השיתופי לחיינו, לא שינתה את הצורך האנושי הבסיסי בפרטיות ואת ההשלכות של היעדר פרטיות גם על היבטים התפתחותיים של ילדים ומתבגרים ושל היחסים הנרקמים בין ההורים לילדים.

אחת מתכניות הדגל שלנו מלווה נוער על הרצף האוטיסטי בדרך לשימוש נבון ומועיל בכלי התקשורת הדיגיטליים. הליקוי בתחום החברתי הוא המאפיין המרכזי של אוטיזם, יחד עם קשיים משמעותיים בתקשורת מילולית ולא מילולית, ונטייה לדפוסי התנהגות וחשיבה נוקשים. רבים מהמאובחנים על הרצף האוטיסטי מרגישים נוח מול מסך המחשב. זאת בניגוד לסיטואציות חברתיות ממשיות ומפגשים בינאישיים במציאות בהם המאובחנים על הרצף עשויים לחוש שהולכים לאיבוד, מנותקים ומתכנסים בעצמם.

 

הורשת

 

 

"הנתק הווירטואלי חוצה תרבויות. תקשורת שמטרתה הראשונית היתה חיבור בין אנשים ובני משפחה, הפכה עם השנים להיות גורם חוצץ ומנתק. בהורשת שמנו לעצמנו כמטרה לגשר ולחבר גם בין ילדים בעלי צרכים מיוחדים לבן הוריהם וחבריהם באופן בו ניתן יהיה אף לצמצם את הפערים הנגרמים כתוצאה מהלקות בתקשורת".

העולם השתנה ואנו נמצאים בעיצומה של מהפכה טכנולוגית. כולנו חיים בעולם שהתקשורת המרכזית בו דיגיטלית, וביודעין או שלא, הפכנו לאזרחים דיגיטליים המשתמשים בטכנולוגיה בחיינו היום יומיים. כולנו, גם ילדים צעירים וגם בעלי צרכים מיוחדים, עושים לפחות את אחת הפעילויות הבאות: מתקשרים עם אחרים באינטרנט, צופים בסרטוני וידאו ביוטיוב, משחקים ומאזינים למוסיקה באינטרנט, מחפשים מידע, גולשים באתרים שונים, יוצרים תכנים על עצמכם ועל אחרים ומשתפים אחרים בתכנים, משתמשים ברשת חברתית. 

חלק חשוב באחריות המבוגרים כלפי ילדים ונוער בכלל, ובעלי צרכים מיוחדים בפרט, הוא ללמד את התלמידים כיצד להשתמש בטכנולוגיה בצורה בטוחה ואחראית. ללמוד בטיחות מקוונת ואזרחות דיגיטלית באופן המותאם לגיל ולצרכים. בהורשת פיתחנו תכניות מיוחדות לעבודה עם ילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים.

הרי בסופו של דבר לא מדובר רק בסוגיות של חוק וזכויות הפרט, אלא בצרכים נפשיים של ממש.

הכלים הייחודיים שפיתחנו בהורשת מסייעים להורים לאפשר לילדיהם לשמור על פרטיות ביחס לנושאים מסוימים, אך להיות מעורבים ולא לוותר על החובה הבסיסית שלנו לשמור ולהגן עליהם גם ברשת. אז איך עושים את זה נכון? אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר ונשמח לייעץ לכם לגבי מנועי חיפוש מותאמים, הגדרות בטיחות של אפליקציות ומשחקים והכי חשוב תקשורת בונה ומכוונת עם ילדיכם. בהצלחה! 

 

 

"מהר מאד הבנו שכדי להיכנס לעולמם צריך לזנוח את עמדת המבוגר המטיף ולתפוס עמדה נייטרלית כמי שבאים להקשיב וללמוד.

מתוך ההצצה לעולם שלהם בנינו תרגילים שאפשרו חשיפה הדרגתית ומוגנת של הנעשה ברשת. חשיפה בטוחה שמאפשרת שיקוף של הקולות והרגשות ובעיקר מאפשרת לעצור ולחשוב מה קורה בהתגלגלות התגובות לסטטוסים ועד כמה החוויה יכולה להציף ולאיים על ההרגשה מיומיומית שלנו" 

הורשת
בטיחות, פרטיות ומוגנות וירטואלית
צרכים מיוחדים ברשת
מעורבות וסמכות
בטיחות ומוגנות
צרכים מיוחדים
בריונות ושיימינג
bottom of page